Covid-19 – Vad täcker försäkringen?
På grund av den rådande situationen med Covid-19 är det många som ringer till oss nu med frågor angående vad försäkringen täcker vid en eventuell framtida situation som arbetslöshet eller långtidssjukskrivning. Vi har utökat vår bemanning för att kunna svara på alla frågor, men det ökade trycket kan leda till att vi har något längre handläggningstider än vanligt.
Ibland kan du hitta svaret i ditt försäkringsvillkor eller förköpsinformation du fick när du tecknade din försäkring. Den typen av information har du kanske sparat eller så finns den tillgänglig hos det företag eller organisation där du tecknade försäkringen.
Här har vi samlat en del svar på de mest återkommande frågorna för att förhoppningsvis kunna hjälpa dig att veta vad gäller om din situation skulle förändras.
Vill du anmäla en redan inträffad skada kan du via det företag eller organisation där du tecknat försäkringen hitta skadelänken för att enkelt och snabbt kunna registrera en skada.
Hur gör jag en skadeanmälan?
Gå in på webben hos det företag/organisation där du tecknat din försäkring och följ anvisningarna där. De skador AmTrust Nordic hanterar ska gå att anmäla på webben via den länk som ligger publicerad. Har du BankID ska du kunna anmäla och ladda upp alla dokument där.
Jag är sjukskriven eller arbetslös och har tecknat en försäkring. Vad ska jag göra?
Gå in på webben hos det företag/organisation där du tecknat din försäkring och följ anvisningarna där. De skador AmTrust Nordic hanterar ska gå att anmäla på webben via den länk som ligger publicerad. Har du BankID ska du kunna anmäla och ladda upp alla dokument där.
Hur lång tid behöver jag vänta innan min anmälan behandlas av en skadereglerare?
På grund av den rådande situationen har vi ökat tryck på vår skadeavdelning. Det kan innebära längre handläggningstider på cirka två veckor. Vi ber dig att ha tålamod med att du kan få vänta lite längre än i normala fall.
När får jag mina pengar?
När din skadeanmälan är komplett och du fått meddelande om att dina pengar är på väg finns pengarna på ditt konto inom tio dagar. För det mesta går det fortare.
Corona, Covid 19
Jag är sjuk och tror det kan vara Corona men jag har inga läkarintyg.
För att kunna få ersättning från din försäkring måste du ha läkarintyg som styrker din sjukskrivning. Innan du kan göra en skadeanmälan behöver du därför kontakta din läkare. Om du fortsatt är sjukskriven efter 30 dagar kan du återkomma till oss med en skadeanmälan.
Jag arbetar inte på grund av Corona.
För att kunna få ersättning från din försäkring när du är arbetslös måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Om du fortsatt är utan arbete efter 30 dagar kan du återkomma till oss med en skadeanmälan.
Jag är eller kommer att bli uppsagd (Corona)
För att kunna få ersättning från din försäkring när du är arbetslös måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Om du fortsatt är utan arbete efter 30 dagar kan du återkomma till oss med en skadeanmälan.
Jag har blivit varslad, vad ska jag göra?
För att kunna få ersättning från din försäkring när du är arbetslös måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Om du fortsatt är utan arbete efter 30 dagar kan du återkomma till oss med en skadeanmälan.
Jag är permitterad, gäller försäkringen?
Försäkringen gäller endast om du blivit uppsagd. För att kunna få ersättning från din försäkring när du är arbetslös måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen. Om du fortsatt är utan arbete efter 30 dagar kan du återkomma till oss med en skadeanmälan.
Vad är status i mitt ärende?
Skicka oss gärna ett mejl på skador@amtrustgroup.com med dina frågor och ange ditt ärendenummer i rubriken. Vi har för tillfället hög belastning på våra telefoner och ber dig därför i möjligaste mån att mejla oss. Vi försöker alltid att svara inom 48 timmar.
Varför kommer jag inte fram till er via telefon?
Vi har under rådande omständigheter många som ringer till oss. Skicka gärna ett mejl till oss på skador@amtrustgroup.com och ange ditt eventuella skadenummer i rubriken. Vi försöker alltid att svara inom 48 timmar.
Har ni fått in mitt ärende?
Om du gjort din skadeanmälan på vår webbplats ska du ha fått ett bekräftelsemejl om din anmälan kommit fram.
Någon har avlidit, hur gör jag för att anmäla detta?
Du anmäler ärendet via en webbanmälan. Du finns informationen hos det företag eller organisation där du tecknat din försäkring eller i din försäkrings förköpsinformation.
Jag har ett lån och kan inte betala, vad ska jag göra?
Vänligen kontakta din bank eller långivare.
Jag har fått en faktura och kan inte betala, vad ska jag göra?
Vänligen kontakta det företag som ställt ut fakturan.
Jag har fått en faktura som jag inte kan betala och jag har ett försäkringsärende, vad ska jag göra?
Om du har fått en faktura är det viktigt att du tar kontakt med den som ställt ut fakturan eftersom du är betalningsskyldig för fakturan. Vi ber dig också kontrollera att du skickat in alla dokument i ditt försäkringsärende. Om du efter att du kontrollerat detta fortfarande har frågor om din försäkringsersättning ber vi kontakta oss på e-post skador@amtrustgroup.com.
Till vem betalas ersättningen?
Ersättningen betalas ut till den som står på försäkringen och till det bankkonto som är angivet i skadeanmälan.